Brändi

Myymiseen liittyy usein vahvasti käsite brändi. Sen rakentamisesta ja psykologiasta saisi varmasti kirjoitettua kokonaan toisen blogin, mutta käsittelen sen tähän loppuun herättämään ajatuksia. Kosmetologikin voi brändätä itsensä ja ainakin käsitteen ymmärtäminen auttaa ymmärtämään ja jäsentämään yritysmaailmaa ja myyntiä.

Brändi tarkoittaa tavaramerkin ympärille muodostunutta positiivista mainetta. Hyvä brändi erottuu halutulla tavalla kilpailijoistaan ja on helposti tunnistettava. Se on käyttäjälle tuttu ja tärkeä. Brändi tuo tuotteelle tai palvelulle lisäarvoa, jollaista muilla tuotteilla ei ole ja sen voimaa ei kannata aliarvioida. Jokainen brändi on yksilöllinen siten, että se on aina kuluttajan henkilökohtainen ja aito kokemus yrityksestä. Brändi voi myös tuhoutua "brändimokasta", joten onkin hyvin tärkeää tavoitteellisesti ja huolellisesti miettiä brändin esille tuloa yritystoiminnan kaikilla osa-alueilla. Kaiken on noudatettava samaa linjausta ja brändin rakentaminen on aloitettava alusta lähtien, koska pelkkä hyvä tuote/palvelu ei yksinään takaa menestystä. Toinen yritys voi pahimmassa tapauksessa varastaa liikeidean ja brändätä sen alkuperäistä paremmin, jolloin se saa merkittävän edun markkinoilla.




Lähtötilanteessa tuote on hyvä ja palvelu toimii, minkä jälkeen sanaa viedään eteenpäin. Kuluttajille annetaan lupaus jostain, esim. paremmista aukioloajoista, halutun markkinointikanavan kautta ja sen jälkeen lupaus lunastetaan kehittämällä liiketoimintaa luvattuun suuntaan. Tällainen toiminta on myös vuorovaikutuksellista. Jos asiakkaat kyselevät tai pyytävät yritykseltä parannuksia otetaan ne tilanteen puitteissa huomioon. Varsinainen brändilupaus kattaa yritykselle asetetut toiminnan raamit. Miten meidän yrityksemme toimii ja millaista tasoa pidetään yllä? Millainen ideologia koko toiminnan takana on? Kun nämä lupaukset pitkällä aikavälillä lunastetaan, syntyy asiakkaalle kuva vakaasta ja luotettavasta brändistä.

Brändilupauksia tuodaan kuluttajien tietoisuuteen viestinnän kautta. Viestinnällä luodaan mielikuvia tuotteista ja palveluista. Nämä mielikuvat tulee miettiä tarkoin palvelemaan yrityksen erottuvuutta, jotta ne vaikuttavat halutulla tavalla kuluttajien ostopäätöksiin. Viestintää on totutun markkinoinnin ja mainonnan lisäksi tietenkin myös itse palvelu. Jokainen asiakaskontakti on mahdollisuus vahvistaa brändiä. Myös viestintään ja yleensäkin tuotteeseen liittyvä visuaalinen ilme vahvistaa asiakkaan mielikuvaa brändistä. Jo pelkkä väri voi olla voimakas viesti. Brändiä luovat siis myös hoitolan sisustus ja työntekijöiden ulkoinen olemus.


Tunnettu brändi saa asiakkaan palaamaan saman tuotteen tai palveluiden ääreen uudelleen ja uudelleen. Kosmetologin työssä ilmiö voisi tulla esiin esimerkiksi yksittäisen tuotesarjan vahvana brändinä, joka saisi uuden asiakkaan valitsemaan hoitolan sen perusteella. Hänellä on myönteinen ja luottamuksellinen kuva tuotesarjasta, minkä vuoksi hän on myönteinen koko hoitolan suhteen. Tietenkin hoitolan tulee vastata valitsemansa tuotesarjan imagoa muiltakin osin. Tässä kohtaa korostuu yhteistyön tekeminen, jossa kaksi brändiä vahvistavat vastavuoroisesti toisiaan. Laadukas hoitola tarjoaa hoitoja laadukkailla tuotteilla, jolloin hoitola hyötyy tuotteesta ja tuote hoitolasta.  Tasa-laatuinen ja hyvä palvelu, sekä asiakkaan ja kosmetologin henkilökohtainen toimiva vuorovaikutus takaavat, että asiakas palaa aina uudestaan tuttuun ja turvalliseen hoitolaan. Olemassa oleva ja pitkäjänteisesti rakennettu luottamus asiakkaaseen myös vahvistaa brändiä tämän jakaessaan myönteistä mielikuvaansa yrityksestä muille.

Lähteet:
Brändi, 2007, Jari Taipale
http://www.jykes.fi/fi/ajankohtaista/2436-vahva-brandi-on-rahaakin-arvokkaampi-kilpailuetu
http://fi.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4ndi
http://www.mediataivas.com/palvelumme/brandi

1 kommentti:

  1. Kiitokset kirjoituksesta! Brändäys on kyllä tärkeää. Tuttavani työstää juuri omaa brändiään ja seuraavaksi aikookin hommata uudet tarraetiketit. Ei kuitenkaan liikaa edellisistä poikkeavat. On hyvä että asiakkaat muistavat brändin ja kun asiakastyytyväisyys on mukana, pysyvät asiakkaina pidempäänkin.
    https://www.auraprint.fi/tuotteet/tarraetiketit/

    VastaaPoista