Hyvä myyjä

Asiakaspalvelijan tehtävä on tunnistaa oma sosiaalinen tyyllinsä.(Myyty, 2008, Pauli Vuorio) Hyvä kosmetologi ja myyjä siis tuntee itsensä ja jatkuvalla tietoisella itsensä tarkkailulla kiinnitää huomiota omiin käyttäytymismalleihinsa erilaisissa tilanteissa. Hän myös reagoi herkästi asiakkaan sosiaaliseen tyyliin olla vuorovaikutuksessa. Jotkut asiakkaat vaativat valokeilan itselleen ja rakastavat huomion keskipisteessä olemista. Heitä tulee myötäillä, kehua ja kannustaa, tuoden kuitenkin hyödyllistä tietoa keskusteluun, ilman, että kuitenkaan loukkaa tämän tyyppisen asiakkaan omaa "kaikkitietävyyttä". Jotkut asiakkaat puolestaan ovat hyvin epävarmoja ja ennakkoluuloisia. Heidän kanssaan saa käyttää enemmän iloista hurmaavuutta ja tehdä varsinaista myyntiä selkeillä ja asiantuntevilla perusteluilla. Hiljainenkin asiakas tulisi saada puhumaan ja kertomaan itsestään, eikä vain jyrätä myyntipuheella päälle. Mukautuminen on siis hyvän myyjän tärkeimpiä ominaisuuksia. Samalla pitää kuitenkin olla oma itsensä eikä viedä mukautumista oman persoonallisuutensa rajojen ulkopuolelle. Aitous herättää luottamusta, eikä todella "feikki" myyjä ole luotettava kenenkään mielestä.


Vuorovaikutuksen ollessa taitavaa ja asiakaslähtöistä seuraavaksi tärkein hyvän kosmetologin ja myyjän ominaisuus on tämän ammattitaito. Miten hyvin kosmetologi tuntee myytävät tuotteensa ja osaa etsiä niistä kutakin asiakasta kiinnostavat puolet. Vankka ammattitaito herättää luottamusta ja nykypäivänä kuluttajien ollessa hyvin tietoisia kauneudenhoidon viimeisimmistä trendeistä tulee kosmetologin pystyä tarjoamaan jotain vielä enemmän.  Tämä tekee itsensä kehittämisen ja jatkuvan uuden opettelun hyvin tärkeäksi. Tuotetietous ja yleensäkin hyvä tietotaito-pohja luovat perustan myyntikeskustelulle. (Myyty, 2008, Pauli Vuorio)


Ahkeruus ja motivaatio ovat myös tärkeitä hyvän myyjän ominaisuuksia. (Myyty, 2008, Pauli Vuorio) Motivaatio syntyy aina itsestä käsin, mutta siihen vaikuttavat tietenkin myös työn mielekkyys, työyhteisö ja itse myytävä tuote. Hyvää tuotetta, johon itse uskoo, on paljon motivoituneempi myymään kuin omien arvojen vastaista tuotetta. Taitavat ja omilla tahoillaan motivoituneet työkaverit tuovat myöskin lisää motivaatiota ja puhtia myyntiin. Vaikka myyntitapahtuma onkin useimmiten myyjän ja ostajan välinen tilanne, ei hyvästä taustatuesta työkaverien osalta voi koskaan olla muuta kuin iloinen. Jos itseltä katkeaa ajatus voi tilanteen tasalla oleva kaveri huikata välihuomion taholtaan ja näin myynti jatkuu taas sujuvasti. Hyvän myyjän ahkeruus näkyy myös oma-aloitteisuutena. Hän on myyntitilanteessa jatkuvasti mukana ja hereillä sekä reagoi nopeasti asiakkaan aikeisiin. Hyvä tilanne-taju pelastaa monesti hankalammankin asiakkaan kanssa asioidessa.


Etenkin kosmetologin myyntityössä siisti ja ammattimainen ulkoinen olemus on tärkeää. Kun edustetaan kauneutta, terveyttä ja hyvää oloa tulee pukeutumisen ja muutenkin olemuksen olla sen mukainen. Varsinkin uusien asiakkaiden kanssa ensivaikutelma luodaan vahvasti ulkonäön perusteella.  Myös tuoksut ovat asiakkaalle vahva viesti itsestä. Hyvä henkilökohtainen hygienia nyt on itsestään selvyys kosmetologille, mutta hajusteiden käyttöä tulee tilantesta riippuen rajoittaa. Hoitotyötä tehdessä vähemmän on enemmän eikä pelkkää myntiä tekevä ammattilainenkaan metrien päähän löyhkää. Sama ehostuksen suhteen. Siisti ja huoliteltu riittää, tarkoituksena on kuitenkin miellyttää mahdollisimman monen silmää. Pyritään mielummin neutraaliuteen ja pirteyteen kuin ylilyönteihin. Pukeutumisessa väreillä voi pelata sen verran kuin tilanne ja tuote antavat periksi. Messuilla kirkkaat, mutta tyylikkäät värit herättävät huomiota, kun taas seesteisessä hoitolassa neutraalit värit tuovat rauhaa ja luottamusta myyntitilanteeseen. Kun edellämainitut kohdat ovat kunnossa kannattaa muistaa myöskin se, että hymy on aina kaikista tehokkain ja kaunein asuste!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti