Tuo itsesi esille!

Tärkeä osa myyntiä on itse yrityksen sekä sen palveluiden ja tuotteiden markkinointi. Aloitteleva kosmetologiyrittäjä hyötyy hyvästä ja tehokkaasta markkinointisuunnitelmasta. Tärkeintä on saada itsensä ja yritys ihmisten tietoisuuteen, minkä jälkeen omat henkilökohtaiset taidot ja ominaisuudet voidaan hyödyntää ja niiden avulla koukuttaa ihmiset juuri oman hoitolan kanta-asiakkaiksi. Mainonta on maksettua mediajulkisuutta. (Mainonnan lukutaito, 2003, Nando Malmelin) Markkinointi siis vaatii taloudellista investointia. Hyvintoteutettu markkinointi kuitenkin maksaa itsensä takaisin, joten sitä ei kannata missään nimessä laiminlyödä pelkästään säästösyistä.



Yksinkertaisimmillaan markkinointia ovat yrityksen käyntikortit ja hinnastot. Niistä asiakas löytää hoitolan yhteystiedot, aukioloajat ja hinnat. On todella huonoa mainosta yritykselle jos sen tiedot ovat epäselvästi esillä tai muuten vaikeasti löydettävissä. Helppoon löydettävyyteen nykyaikana liittyvätkin ehdottomasti hyvin tehdyt, toimivat nettisivut. Kuluttajat hyödyntävät nykyään niin paljon internettiä, että jos hoitolaa ei löydy google-haulla, menettää se todella paljon näkyvyyttä. Hyvät nettisivut herättävät jo itsessään mielenkiinnon ja luottamuksen mahdollisessa asiakkaassa.

Myös varsinainen verkkomainonta on nykyään todella tehokasta. Kosmetologiyrittäjän kannattaa hyödyntää etenkin sosiaalisenmedian voima. Esimerkiksi Faebookissa ja Instagramissa on nykyään helppo mainostaa yritystä edullisesti tai jopa ilmaiseksi. Sosiaalisessamediassa mainostaminen vaatii aktiivisuutta yrittäjältä. Jotta erottuisi valtavasta tietovirrasta, tulee omien julkaisujen olla selkeitä, iskeviä ja kiinnostavia, minkä lisäksi niiden tulee olla riittävän säännöllisiä. Kerran kuukaudessa ilmestyvä pätkä tekstiä Facebookissa ei kiinnosta enää ketään. Toisto ja mielenkiintoinen sisältö vaativat yrittäjältä motivaatiota ja mielikuvitusta, mutta hyvin toteutettuna some-mainonta on todella hyvä vaihtoehto.



Markkinointia on tietysti myös hoitolan näyteikkuna ja muutenkin hoitolan sisustus. Niillä voi vahvistaa yrityksen imagoa ja etenkin näyteikkunalla houkutella uusiakin asiakkaita. Värit ja muodot luovat mielikuvia ja herättävät huomiota sekä tunteita ohikulkijoissa. Näyteikkuna on myöskin mahdollisuus edulliseen, mutta tehokkaaseen markkinointiin. Mitä kekseliäimmin keinoin sen rakentaa, sitä suuremman hyödyn siitä saa.


Kauneudenhoitoalalla merkittävä markkinointikanava on alan messut ja muut tapahtumat. Messuilla ollaan esillä, tehdään omia palveluita tutuksi ja mahdollisuuksien mukaan verkostoidutaan. Verkostoituminen muiden alan yritysten ja muutenkin lähialueen yritysten kanssa tarjoaa aina lisää näkyvyyttä. Yhteiset markkinointitapahtumat ja kampanjat eri yritysten kanssa tarjoavat mahdollisuuden luoda jotain uutta ja erilaista tai ainakin tuoda omaa nimeä esille. Messuilla ja tapahtumissa mainostaminen tarjoaa tilaisuuden hyödyntää omaa persoonallisuutta ja ammattitaitoa asiakkaita kohdatessa. Kun yrittäjän kasvot tulevat tutuksi on kynnys käyttää juuri hänen palveluitaan pienempi.

Olemassa olevien asiakkaiden säilyttäminen on myös hyvää yritystoimintaa. Kanta-asiakas illat tai tarjoukset ovat tapa kiittää uskollisia asiakkaita, koska olemassa olevien asiakkaiden pitäminen on melkein tärkeämpää kuin jatkuva uusien hankkiminen. Hyvät luottamukselliset asiakassuhteet poikivat puskaradion kautta usein lisää asiakkaita kuin itsestään. Vanhojen asiakkaiden tyytyväisyydestä huolehtimiseen kuuluu myös oman ammattitaidon kehittäminen, jotta voisi jatkuvasti tarjota asiakkaille enemmän ja parempaa palvelua.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti